جستجو کردن
Close this search box.

چگونه PHP صفحات را پویا می کند

PHP در ابتدا برای جاسازی در HTML یک صفحه وب طراحی شده بود، و این روشی است که اغلب هنوز استفاده می شود. به عنوان مثال، برای نمایش سال جاری در اعلامیه کپی رایت، می توانید کد زیر را در فوتر وب سایت خود قرار دهید:

<p>&copy; <?php echo date('Y'); ?> PHP 8 Solutions</p>

در یک وب سرور PHP، کد بین تگ های باز و بسته php به طور خودکار پردازش می شود و سال را به صورت زیر نمایش می دهد:

این تنها یک مثال بسیار ساده است، اما برخی از مزایای استفاده از PHP را نشان می دهد:

اول اینکه سال به طور خودکار در نیمه شب سال نو به روز می شود.
تاریخ توسط وب سرور محاسبه می شود، بنابراین اگر ساعت در رایانه کاربر به درستی تنظیم نشده باشد، تأثیری بر آن نمی گذارد. با این حال، همانطور که بعداً خواهید آموخت، PHP از منطقه زمانی سرور پیروی می کند. اما این را می توان به صورت برنامه ای تنظیم کرد.

اگرچه جاسازی کد PHP در HTML به این شکل راحت است، اما تکراری است و می تواند منجر به اشتباه شود. همچنین نگهداری صفحات وب شما را دشوار می کند، به خصوص زمانی که شروع به استفاده از کدهای پیچیده PHP کنید. در نتیجه، معمول است که کدهای php را در فایل‌های جداگانه ذخیره کنید و سپس برای ساخت صفحات خود از اجزای مختلف استفاده کنید. فایل‌های جداگانه – که معمولا include files نامیده می‌شوند – می‌توانند فقط حاوی PHP، فقط HTML یا ترکیبی از هر دو باشند. به عنوان یک مثال ساده، می توانید منوی ناوبری وب سایت خود را در یک فایل جداگانه قرار دهید و از PHP برای درج آن در هر صفحه ای استفاده کنید. هر زمان که نیاز به تغییراتی در منوی وب سایت خود داشته باشید، فقط فایل include را ویرایش می‌کنید و تغییرات به‌طور خودکار در هر صفحه‌ای که شامل منو است منعکس می‌شود. فقط تصور کنید که در یک وب سایت با ده ها صفحه چقدر در زمان صرفه جویی می شود!

با یک صفحه HTML معمولی، محتوا توسط توسعه دهنده وب در زمان طراحی ثابت شده و در سرور وب آپلود می شود. هنگامی که شخصی از صفحه بازدید می کند، وب سرور به سادگی HTML و سایر متعلقات مانند تصاویر و استایل ها را ارسال می کند. این یک تراکنش ساده است – درخواست از مرورگر می آید و محتوای ثابت توسط سرور ارسال می شود. وقتی صفحات وب را با PHP می سازید، خیلی بیشتر این اتفاق می افتد. شکل 1-1 نشان می‌دهد که چه اتفاقی می‌افتد.

شکل 1-1. وب سرور هر صفحه PHP را به صورت پویا در پاسخ به یک درخواست می سازد

هنگامی که از یک وب سایت مبتنی بر PHP بازدید می شود، دنباله ای از رویدادها را بوجود می آید:

  1. مرورگر درخواستی را به وب سرور ارسال می کند.
  2. وب سرور درخواست را به موتور PHP تعبیه شده در سرور ارسال می کند.
  3. موتور PHP کد موجود در صفحه درخواستی را پردازش می کند. در بسیاری از موارد، ممکن است قبل از ساختن صفحه از پایگاه داده پرس و جو کند.
  4. سرور صفحه تکمیل شده را به مرورگر می فرستد.
    این فرآیند معمولاً تنها کسری از ثانیه طول می کشد، بنابراین بازدیدکننده یک وب سایت PHP بعید است که متوجه تاخیر شود. از آنجایی که هر صفحه به صورت جداگانه ساخته می‌شود، سایت‌های PHP می‌توانند به ورودی کاربر پاسخ دهند، محتوای متفاوتی را هنگام ورود کاربر نمایش دهند یا نتایج جستجوی پایگاه داده را نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته های بلاگ