جستجو کردن
Close this search box.

7 روند در حال ظهور طراحی وب برای سال 2024 و پس از آن

طراحی وب فقط در حال تکامل نیست – بلکه در حال گذراندن یک رنسانس متحول کننده است.

طراحی وب دیگر فقط ایجاد صفحات بصری جذاب نیست. در عوض، این در مورد ایجاد تجربیاتی است که طنین انداز، درگیر و الهام بخش است. با ظهور مداوم فناوری جدید و توجه بیشتر به رفتار و تعامل کاربر، روندهای سال 2024 قرار است نحوه تفکر ما در مورد زیبایی شناسی و عملکرد دیجیتال را بازتعریف کند.

اما اجازه ندهید این روندها بر نحوه ساخت و طراحی شما تأثیر زیادی بگذارد. به گفته گابی رابینز، طراح برند در Webflow: «آگاهی از روندها مهم است، اما اجازه ندهید به شما دیکته کند که چه کاری انجام دهید. روندها به قدری سریع می چرخند که ادامه آن غیرممکن است، اما این بدان معناست که همه چیز ممکن است در مقطعی مد روز باشد.”

بنابراین، این روندها را مانند نمک قضیه طراحی وب سایت در نظر بگیرید. نیازی نیست کاری را که انجام می‌دهید رها کنید و فقط یک روند را دنبال کنید. اما دانستن اینکه چه چیزی در حال حاضر محبوب است و مخاطبان امروزی را تحت تاثیر قرار می دهد, مفید است.

در اینجا به خلاصه ای از برترین روندهای نوظهور طراحی وب در سال 2024 و پس از آن به آنها نگاهی می اندازیم:

7 روند طراحی وب برای سال 2024

دنیای طراحی وب فقط در مورد تطبیق با تغییرات نیست – بلکه در مورد هدایت هزینه به سمت آینده دیجیتالی فراگیرتر، تعاملی و هوشمندتر است. درک (و استفاده از) این روندها به طراحان، توسعه دهندگان و برندها کمک می کند تا سایت های زیبا، کاربردی و کاربرپسند بسازند.

  1. گرافیک متراکم تر و غنی تر

ما انتظار داریم که در سال 2024، گرافیک‌های متراکم‌تر و غنی‌تر در همه جا وجود داشته باشد. سایت‌ها مملو از پیچیدگی، رنگ، بافت و الگو خواهند بود تا به ایجاد تجربیات همه‌جانبه‌تر برای کاربران کمک کنند. این رویکرد از طرح‌ها و گرافیک‌های تمیز و مینیمالیستی که در دهه گذشته رایج بوده است فاصله می‌گیرد و در عوض تجربه کاربری فراگیرتری را ارائه می‌دهد.

دلیل عمده این روند پیشرفت‌های سریعی است که در چند سال اخیر در دنیای فناوری دیده‌ایم. قدرت محاسباتی اکنون می‌تواند از سایت‌هایی با طراحی فشرده‌تر پشتیبانی کند و به طراحان و توسعه‌دهندگان آزادی بیشتری برای ساخت و بیان خود و برندهایشان بدهد. پردازنده‌های مدرن سریع‌تر و کارآمدتر می‌شوند و به گرافیک‌های پیچیده اجازه می‌دهند به سرعت بارگذاری شوند و تجربه کاربر را افزایش دهند. و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) به طور قابل توجهی پیشرفت کرده اند و امکان استفاده از تصاویر با وضوح بالا و انیمیشن های پیچیده را بدون محدودیت سخت افزاری فراهم می کنند.

همانطور که کوئینتون هریس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استودیو Retrospect می گوید: “با پیشرفته تر شدن قدرت محاسباتی، از منظر روند طراحی، ترکیب های متراکم و غنی تر وجود خواهد داشت.” او ادامه می دهد: “ما رنگ ها، بافت های تایپوگرافی طوفانی (وحشی) و الگوهای بیشتری را خواهیم دید.”

علاوه بر این، مرورگرهای وب نیز در توانایی خود برای مدیریت گرافیک های دقیق و جلوه های CSS بهبود یافته اند. ادغام محاسبات ابری و هوش مصنوعی در طراحی وب به شما اجازه می دهند تا عناصر طراحی به شدت شخصی‌ شده و پویا طراحی کنید. این گام‌های تکنولوژیک به طراحان قدرت می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی از نظر بصری جذاب و با طنین عاطفی ایجاد کنند، بدون محدودیت‌های قبلی مربوط به زمان بارگذاری کند و مشکلات عملکرد.

ما در حال ورود به عصر جدیدی از خلاقیت دیجیتال هستیم که در آن زیبایی‌شناسی طراحی دیگر محدود به قابلیت‌های فناوری نیست. تنها محدودیت، تخیل شما خواهد بود – نه پردازنده ها یا مرورگرهای وب.

2. طرح های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی

ادغام هنر مولد و هوش مصنوعی در طراحی وب در سال 2024 چشم انداز دیجیتال را متحول می کند. در دو سال گذشته، ظهور، دسترسی و پذیرش طرح های تولید شده توسط هوش مصنوعی به طور گسترده ای صورت گرفته است و این روند همچنان ریشه دوانده و ادامه خواهد داشت. هوش مصنوعی دنیای دیجیتال و طراحی را در سال 2024 بیش از پیش متحول می کند.

توانایی استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد گرافیک های سفارشی بر اساس داده های کاربر و سیستم های طراحی، قلمرو جدیدی از تجربیات شخصی سازی شده کاربر را باز می کند. به‌جای اینکه هر کاربر محتوای یکسانی داشته باشد – اکنون سایت‌ها محتوای پویا و در حال تحول را بر اساس ترجیحات فردی شامل می‌شوند و طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که منحصر به فرد و مرتبط با هر کاربر است.

کوئینتون هریس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استودیو Retrospect می گوید: “هنر مولد با استفاده از هوش مصنوعی در سال 2024 یک روند بزرگ خواهد بود. ما قادر خواهیم بود گرافیک های سفارشی بیشتری را به ازای هر کاربر ببینیم فقط به این دلیل که شما می توانید بر اساس داده های هر کاربر، یک سیستم طراحی، پالت های غنی تر و چیزهایی را که بسیار خاص هستند تولید کنید.”

ابزارهای طراحی هوش مصنوعی همچنین می توانند به طور قابل توجهی جدول زمانی طراحی و هزینه های مرتبط را کاهش دهند و در عین حال تجربیات منحصر به فرد و شخصی شده ای را بر اساس رفتار و ترجیحات کاربران ارائه دهند. آنها یک ابزار نوظهور فوق العاده هستند، به ویژه برای کسانی که ایده های بزرگ دارند – و می توانند از هوش مصنوعی در اجرای طرح واقعی استفاده کنند.

هوش مصنوعی نحوه تفکر طراحی و نحوه عملکرد طراحان را تغییر خواهد داد. ما در حال حاضر هزاران ابزار هوش مصنوعی داریم که به پشتیبانی از کل گردش کار طراحان، چه فرد یا یک تیم کمک می کند. به نظر من هوش مصنوعی در واقع به طراحان کمک می‌کند تا خلاق‌تر شوند.»

3. keuomorphism

Skeuomorphism در طراحی وب در مورد ایجاد عناصری است که از همتایان واقعی خود در ظاهر، احساس و عملکرد تقلید می کنند و یک تجربه کاربری آشنا و شهودی ارائه می دهند. این به کاربران کمک می کند تا به سرعت درک کنند که چگونه با عناصر مختلف تعامل داشته باشند و رابط کاربر پسندتر شود.

احیای اسکئومورفیسم فراتر از نوستالژی صرف است – این یک پاسخ احساسی به دیجیتالی شدن بیش از حد زندگی روزمره ما است.

با توجه به اینکه بخش اعظم زندگی فعلی ما در فضای مجازی می گذرد، کاربران به طور فزاینده ای به سمت طرح هایی کشیده می شوند که دنیای پیش دیجیتالی را تقلید می کنند. و از آنجا که اسکئومورفیسم تماماً در مورد عناصر غیر دیجیتالی آشنا مانند سوئیچ‌ها، دکمه‌ها و شماره‌گیرها است، عناصر خاصی مانند منوهای ناوبری و دکمه‌های فراخوان به عمل, یکپارچه‌تر و بصری‌تر به نظر می‌رسند.

4. پیمایش پارالکس (اختلاف منظر)

پیمایش پارالاکس یا اختلاف منظر تکنیکی است که در آن محتوای پس‌زمینه با سرعتی متفاوت از محتوای پیش‌زمینه حرکت می‌کند و توهمی از عمق و تجربه بصری پویاتری ایجاد می‌کند. این انتخاب طراحی کوچک اما تاثیرگذار، داستان سرایی را افزایش می دهد، سفر کاربر را در وب سایت هدایت می کند و با ارائه یک تجربه کاربری منحصر به فرد و تعاملی، تعامل را افزایش می دهد.

پیمایش اختلاف منظر مفهوم جدیدی در دنیای طراحی نیست. در واقع، 10 سال پیش بسیار محبوب بود. با این حال، در سال 2024، دوباره در حال افزایش است – این بار، با تغییر. به جای طرح‌ها و تصاویر ثابت، اکنون پیمایش اختلاف منظر محتوای زنده و ویدیویی بیشتری را در خود جای می‌دهد.

این تجدید حیات فقط برای بازبینی یک روند گذشته نیست، بلکه انقلابی در آن با فناوری معاصر است. ادغام محتوای زنده، ویدیو، و تصاویر پویا در چارچوب های اختلاف منظر تقاضای رو به رشد برای تجارب وب تعاملی و محرک بصری را برآورده می کند.

یکی از نمونه‌های مورد علاقه اخیر ما در این مورد، سایت Ghostbusters متعلق به طرفداران مایک دسلینگ، عضو انجمن Webflow است. در آن، پیمایش اختلاف منظر با عناصر متحرک مختلف، فیلم‌ها و گیف‌های موجود در طراحی به سطح جدیدی منتقل می‌شود.

جلوه منظر مدرن، غنی شده با عناصر چند رسانه ای، سطح عمیق تری از تعامل را ارائه می دهد. این صفحه‌های ثابت را به روایت‌های جذاب تبدیل می‌کند و سفر کاربر را در یک وب‌سایت نه تنها آموزنده، بلکه به یک ماجراجویی بصری لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

کوئینتون هریس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استودیو Retrospect می گوید: “Parallax، که 10 سال پیش در همه جا محبوب بود، قرار است دوباره بازگردد، به خصوص زمانی که شما اکنون پارالکس با محتوای زنده، ویدئو و تصاویر دارید.”

5. تایپوگرافی جنبشی

تایپوگرافی جنبشی زمانی است که متن به منظور جلب توجه و انتقال پویا پیام ها متحرک می شود. این روند نقش متن را از انتقال اطلاعات صرف به یک عنصر بصری جذاب ارتقا می دهد. همراه با در دسترس بودن گسترده ابزارهای طراحی کاربر پسند و تغییر فرهنگی به سمت محتوای پویاتر و پر جنب و جوش – تایپوگرافی جنبشی آماده است تا زیبایی شناسی طراحی وب را دوباره تعریف کند تا صفحات را به جای صرفاً اطلاعاتی تجربه کند.

برای سال 2024، انتظار می رود تایپوگرافی جنبشی تعاملی تر شود و به اقدامات کاربر پاسخ دهد و با سایر عناصر طراحی یکپارچه شود تا تجربه ای منسجم و همهجانبه داشته باشد. در طراحی‌های مبتنی بر روایت، به‌ویژه صفحات فرود و کمپین‌ها، کلیدی خواهد بود.

این روند به دلیل توانایی آن در ارتقای دسترسی و فراگیر بودن برای طول عمر آماده است. همانطور که سایت ها جهانی تر می شوند، تایپوگرافی جنبشی سطحی از سادگی، خوانایی و درک را به ارمغان می آورد – حس تعادل را در طراحی های وب به ارمغان می آورد.

6. ریز فعل و انفعالات Microinteractions:

Microinteractions به عناصر کوچک و تعاملی در یک وب‌سایت اشاره دارد که به اقدامات کاربر، مانند نگه داشتن ماوس روی یک دکمه یا کلیک کردن روی یک نماد، پاسخ می‌دهند. این تعاملات اغلب ظریف هستند، اما درگیری و شهودی قابل توجه را به تجربه کاربر اضافه می کنند.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که ریز تعاملات فراتر از بازخورد بصری تکامل خواهند یافت. انتظار داشته باشید که این تعامل‌ها شخصی‌تر و آگاه‌انه تر شوند و با رفتار و ترجیحات کاربر تطبیق داده شوند تا تجربه‌ای فراگیرتر ارائه کنند.

در سال‌های اخیر، سایت‌ها بیش از حد متحرک و تعاملی شده‌اند – تا حدی که تجربه کاربری بد و غیرقابل دسترسی ایجاد می‌کنند. تعاملات خرد با ترکیب سرگرمی و تعاملات معنادار برای کاربر که مکمل (به جای تسلط) محتوا و طراحی وب سایت است، می توانند با آن مقابله کنند.

گابی رابینز، طراح برند وب، در Webflow معتقد است: «سال آینده، فکر می‌کنم ما شاهد طراحی‌ها و انیمیشن‌های ساده‌تر خواهیم بود که لحظات ظریف‌تری را خلق می‌کنند. این رویکرد حداقلی تری برای تعاملات خواهد بود. بسیاری از مردم از وب سایت های فوق متحرک و تعاملی خسته شده اند، و من فکر می کنم این حرکت به سمت بهبود تجربه و دسترسی کاربر خواهد بود.

یک مثال عالی از آن، وب سایت پادکست New Heights است که توسط Webflow Expert Lazer Technologies ساخته شده است. در سرتاسر سایت، ریز تعامل‌های کوچک، مانند افکت های شناور روی دکمه‌ها، به راهنمایی و اطلاع کاربران در مورد اقدامی که انجام می‌دهند کمک می‌کند. اگرچه ممکن است کوچک به نظر برسد، اما به ارتقای تجربه کاربر کمک می کند و حرکت و انجام اقدامات را بسیار واضح تر می کند.

7. تکامل تایپوگرافی

تایپوگرافی به هر شکل ممکن در حال تکامل است. طراحان با چیدمان، اندازه و رنگ و همچنین ترکیب عناصر پویا و تعاملی وب سایت ها را آزمایش می کنند.

تایپوگرافی به جای اینکه فقط راهی برای برقراری یک پیام باشد، اکنون یک کاراکتر روی صفحه است و به عنوان یک عنصر طراحی فعال استفاده می شود که زیبایی و جذابیت کلی یک سایت را افزایش می دهد.

ما دوست داریم که چگونه آژانس طراحی hello muller تایپ لوگوی خود را به عنصر طراحی اصلی صفحه اصلی خود تبدیل می کند. برای ارج نهادن به این طرح – hello muller از فضای سفید زیادی و رنگ پس‌زمینه پررنگ برای ایجاد یک طراحی ساده و در عین حال چشم‌گیر استفاده می‌کند.

در سال 2024، ما انتظار داریم که ترکیبی از فونت های کلاسیک و مدرن، حروف بزرگ و پررنگ جملات، و آزمایش با متن و رسانه های ترکیبی را مشاهده کنیم.

لطفا وب سایت گروه میزوکد رو بیشتر ببینید تا با مقالات و نوشته های بیشتر در مورد طراحی وب آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته های بلاگ