جستجو کردن
Close this search box.

خرده فروشی الکترونیکی (e-Tailing): تعریف، انواع، مثال ها

خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing) چیست؟
خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing) فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت است. E-tailing می تواند شامل فروش محصولات و خدمات از تجارت به تجارت (B2B) business to business و تجارت به مصرف کننده business to consumer(B2C) باشد.

E-tailing شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا مدل‌های کسب‌وکار خود را برای جذب فروش اینترنتی تنظیم کنند، که می‌تواند شامل ایجاد کانال‌های توزیع مانند انبارها، صفحات وب اینترنتی و مراکز ارسال محصول باشد.

نکته قابل توجه اینکه، کانال‌های توزیع قوی برای خرده‌فروشی الکترونیکی بسیار مهم هستند، زیرا اینها راه‌هایی هستند که محصول را به سمت مشتری می‌برند.

کلمات کلیدی:

خرده فروشی الکترونیکی فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت است.
E-tailing می تواند شامل فروش محصولات و خدمات از تجارت به تجارت (B2B) و تجارت به مصرف کننده (B2C) باشد.
Amazon.com (AMZN) تا حد زیادی بزرگترین خرده فروش آنلاین است که محصولات مصرفی و اشتراک را از طریق وب سایت خود ارائه می دهد.
بسیاری از فروشگاه‌های سنتی آجر و ملات از طریق وب‌سایت‌های خود بر روی تجارت الکترونیکی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing) چگونه کار می کند
خرده فروشی الکترونیکی طیف وسیعی از شرکت ها و صنایع را شامل می شود. با این حال، شباهت‌هایی بین اکثر شرکت‌های خرده فروشی الکترونیکی وجود دارد که شامل یک وب‌سایت جذاب، استراتژی بازاریابی آنلاین، توزیع کارآمد محصولات یا خدمات، و تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری می‌شود.

E-tailing موفق نیازمند برندسازی قوی است. وب‌سایت‌ها باید جذاب، به‌راحتی قابل پیمایش و به‌روزرسانی منظم باشند تا نیازهای متغیر مصرف‌کنندگان را برآورده کنند. محصولات و خدمات باید از پیشنهادات رقبا متمایز باشند و به ارزش های زندگی مصرف کنندگان بیافزایند. همچنین، پیشنهادات یک شرکت باید دارای قیمت رقابتی باشد تا مصرف کنندگان صرفاً به دلایل قیمت، یک تجارت را بر تجارت دیگر ترجیح ندهند.

خرده فروشان الکترونیکی نیازمند شبکه های توزیعی هستند که سریع و کارآمد باشند. مصرف کنندگان نمی توانند برای مدت طولانی برای تحویل محصولات یا خدمات منتظر بمانند. شفافیت در شیوه های تجاری نیز مهم است، بنابراین مصرف کنندگانی که به یک شرکت اعتماد دارند، به آن وفادار می مانند.

راه های زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند به صورت آنلاین درآمد کسب کنند. البته اولین منبع درآمد از طریق فروش محصول آنها به مصرف کنندگان یا کسب و کارها است. هر دو شرکت B2C و B2B می توانند با فروش خدمات خود از طریق یک مدل مبتنی بر اشتراک مانند Netflix (NFLX) درآمد کسب کنند که برای دسترسی به محتوای رسانه هزینه ماهانه دریافت می کند.

از طریق تبلیغات آنلاین نیز می توان درآمد کسب کرد. به عنوان مثال، متا (META)، که قبلاً شرکت فیس‌بوک بود، عمدتاً از تبلیغاتی که در وب‌سایت فیس‌بوک خود توسط شرکت‌هایی که به دنبال فروش به میلیون‌ها نفری هستند که «در فیس‌بوک» هستند، درآمد کسب می‌کند و مرتباً صفحات آن‌ها را چک می‌کنند.

انواع خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing)
E-Tailing بین کسب و کار به مصرف کننده (B2C).
خرده فروشی کسب و کار به مصرف کننده رایج ترین در بین تمام شرکت های تجارت الکترونیک و آشناترین برای اکثر کاربران اینترنت است. این گروه از خرده‌فروشان شامل شرکت‌هایی است که کالاها یا محصولات نهایی را به‌طور آنلاین مستقیماً از طریق وب‌سایت‌هایشان به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. محصولات را می توان از انبار شرکت یا مستقیماً از سازنده ارسال و تحویل داد. یکی از الزامات اولیه یک خرده فروش موفق B2C حفظ روابط خوب با مشتری است.

E-tailing کسب و کار به کسب و کار business to business (B2B).
خرده‌فروشی کسب و کار به کسب‌وکار شامل شرکت‌هایی است که به شرکت‌های دیگر می‌فروشند. این خرده فروشان شامل مشاوران، توسعه دهندگان نرم افزار، فریلنسرها و عمده فروشان هستند. عمده فروشان محصولات خود را به صورت عمده از کارخانه های تولیدی خود به مشاغل می فروشند. این مشاغل به نوبه خود آن محصولات را به مصرف کنندگان می فروشند. به عبارت دیگر، یک شرکت B2B مانند یک عمده فروش ممکن است محصولات را به یک شرکت B2C بفروشد.

مزایا و معایب خرده فروشی الکترونیکی (E-tailing)
خرده فروشی الکترونیکی چیزی بیش از شرکت‌های صرفا تجارت الکترونیک را شامل می‌شود. هر روز تعداد بیشتری از فروشگاه های سنتی آجر و ملات در حال سرمایه‌گذاری در فروشگاه‌های الکترونیکی هستند. هزینه‌های زیرساخت با خرده‌فروشی الکترونیکی در مقایسه با فروشگاه‌های آجر و ملات کمتر است.

شرکت‌ها می‌توانند محصولات را سریع‌تر جابه‌جا کنند و به مشتریان بزرگ‌تری نسبت به مکان‌های فیزیکی سنتی برسند. E-tailing همچنین به شرکت ها این امکان را می دهد که فروشگاه های زیان ده را ببندند و فروشگاه های سودآور را حفظ کنند.

فروش و پرداخت خودکار نیاز به کارکنان و پرسنل فروش را کاهش می دهد. همچنین، هزینه باز کردن، پرسنل و نگهداری وب سایت ها نسبت به فروشگاه های فیزیکی کمتر است. E-tailing هزینه های تبلیغات و بازاریابی را کاهش می دهد زیرا مشتریان می توانند فروشگاه ها را از طریق موتورهای جستجو یا رسانه های اجتماعی پیدا کنند. تجزیه و تحلیل داده ها برای خرده فروشان الکترونیکی مانند طلاست.

رفتار خریدار و مصرف کننده را می توان برای تعیین عادات خرج کردن، بازدید از صفحه و مدت زمان تعامل با یک محصول، خدمات یا صفحه وب سایت ردیابی کرد. تجزیه و تحلیل داده های موثر می تواند فروش از دست رفته را کاهش دهد و تعامل مشتری را افزایش دهد، که می تواند منجر به افزایش درآمد شود.

با این حال، اجرای عملیات e-tailing دارای معایبی است. ایجاد و نگهداری یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی، اگرچه نسبت به یک مکان سنتی خرده‌فروشی ارزان‌تر است، اما می‌تواند هزینه بر باشد. در صورت نیاز به ایجاد انبارها و مراکز توزیع برای ذخیره و ارسال محصولات، هزینه های زیرساخت می تواند قابل توجه باشد. همچنین، منابع کافی برای رسیدگی به عودت آنلاین و اختلافات مشتریان ضروری است.

همچنین، E-tailing تجربه‌ی احساسی و همه جانبه ای را که فروشگاه‌های فیزیکی می‌توانند ارائه دهند، ارائه نمی‌کند. E-tailing به مصرف کننده فرصتی برای بو کردن، احساس کردن یا امتحان کردن محصولات قبل از خرید آنها نمی دهد – تجربیات حسی که اغلب منجر به تصمیم برای خرید می شود. همچنین مرور حضوری برای خریداران لذت بخش تر است ولی باعث افزایش هزینه ها می شود. سرویس های حضوری و تعامل با مشتری نیز می تواند مزیتی برای فروشگاه های فیزیکی باشد.

نمونه های دنیای واقعی از E-Tailing
Amazon.com (AMZN) بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان است که محصولات مصرفی و اشتراک را از طریق وب سایت خود ارائه می دهد. وب سایت آمازون نشان می دهد که این شرکت در سال 2019 بیش از 280 میلیارد دلار درآمد داشته است در حالی که بیش از 11.6 میلیارد دلار سود یا درآمد خالص داشته است.
سایر خرده فروشی های الکترونیکی که منحصراً به صورت آنلاین فعالیت می کنند و با آمازون رقابت می کنند عبارتند از Overstock.com و JD.com.

گروه علی بابا بزرگترین خرده فروشی الکترونیکی چین است که تجارت آنلاین را در سراسر چین و نیز در سطح بین المللی اداره می کند. علی بابا یک مدل تجاری را اتخاذ کرده است که نه تنها شامل تجارت B2C و B2B می شود، بلکه صادرکنندگان چینی را به شرکت هایی در سراسر جهان که به دنبال خرید محصولات آنها هستند متصل می کند. برنامه روستایی Taobao این شرکت به مصرف کنندگان و شرکت های روستایی در چین کمک می کند تا محصولات کشاورزی را به کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند بفروشند. برای سال مالی 2020، علی بابا نزدیک به 72 میلیارد دلار درآمد سالانه داشت در حالی که کمتر از 19.8 میلیارد دلار سود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته های بلاگ