طراحی وب سایت

طراحی وب چیست؟
طراحی وب، فرآیند برنامه ریزی، مفهوم سازی و تنظیم محتوا به صورت آنلاین است. امروزه طراحی یک وب سایت فراتر از زیبایی شناسی است و شامل عملکرد کلی وب سایت می شود. طراحی وب همچنین شامل برنامه های وب، اپلیکیشن های موبایل و طراحی رابط کاربری می باشد.

آیا می دانستید که طراحی وب می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد شما در موتورهای جستجو مانند گوگل داشته باشد؟ این مقاله به شما بینش مفیدی در مورد نحوه ایجاد یک وب‌سایت می‌دهد که نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه به درستی کار می‌کند و در فهرست موتورهای جستجو در رتبه بالایی قرار می‌گیرد.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

یافتن یک منبع الهام بخش
انتخاب ابزار طراحی وب سایت
عناصر بصری
عناصر عملکردی
انواع طراحی وب سایت: تطبیقی در مقابل واکنش گرا

یافتن یک منبع الهام بخش
طراحان در همه جا به دنبال یک منبع الهام بخش هستند. در اینجا به برخی از بهترین سایت‌ها اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند تا خلاقیت خود را به جریان بیندازید:

انتخاب ابزار طراحی وب سایت
دو راه اصلی برای طراحی وب سایت وجود دارد: استفاده از یک اپلیکیشن دسکتاپ یا استفاده از وب سایت ساز. ابزاری که شما تصمیم به استفاده از آن دارید بر اساس اندازه تیم، بودجه و نوع سایتی که می خواهید بسازید و الزامات فنی آن بسیار متفاوت است.

  1. برنامه های دسکتاپ

برنامه های دسکتاپ از طراحان می خواهند که طرح خود را ایجاد کنند و آن را برای یک تیم توسعه ارسال کنند تا بتواند طرح را به کد تبدیل کند. محبوب ترین برنامه های دسکتاپ برای طراحی وب سایت ها Photoshop و Sketch هستند.

به طور معمول، این استاندارد برای وب‌سایت‌های بزرگ و/یا پیچیده است، زیرا به طراح اجازه می‌دهد تا روی ظاهر و احساس کلی تمرکز کند، در حالی که تمام چالش‌های فنی به تیم توسعه منتقل می‌شود. متأسفانه، این فرآیند می تواند گران و زمان بر باشد زیرا منابع متعدد، مجموعه مهارت ها و یک تیم مورد نیاز است.

برای جلوگیری از دخالت یک توسعه دهنده، استفاده از سازنده وب سایت برای طراحی وب سایتی با الزامات فنی کمتر مفید است.

  1. وب سایت ساز

امروزه بسیاری از سازندگان وب سایت در بازار وجود دارند که طیف گسترده ای از ویژگی ها و خدمات را ارائه می دهند. Wix، Squarespace، Webflow و Pagecloud، تنها چند نمونه از وب سایت سازهای محبوب هستند که در قابلیت های طراحی، گزینه های قالب، قیمت و تجربه کلی ویرایش متفاوت هستند. حتماً تحقیقات خود را انجام دهید، آزمایش‌های رایگان را آزمایش کنید و تعیین کنید که کدام پلتفرم به بهترین وجه با نیازهای وب سایت شما مطابقت دارد.

وب سایت سازها، وب‌سایت‌های تطبیقی یا واکنش‌گرا ایجاد می‌کنند که تجربه‌های متفاوتی از ساخت را ارائه می‌دهند. این مفاهیم در زیر با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار خواهند گرفت تا بتوانید به بهترین نحو درک کنید که کدام سازنده برای شما بهتر کار می کند. اگر نمی دانید چگونه کدنویسی کنید، آشنایی با قابلیت ها و محدودیت های ابزارهای مختلف طراحی وب سایت ضروری است. به عنوان مثال، اگرچه وردپرس پر استفاده ترین پلت فرم وب سایت است، اما به دلیل گزینه های سفارشی سازی محدود، مورد استقبال طراحان بصری نیست.

قبل از شروع ساخت یک وب سایت، نیازهای وب سایت خود را مشخص کنید: آیا یک گالری عکس ایجاد می کنید؟ هر چند وقت یک بار سایت خود را به روز می کنید؟ آیا به فرم تماس نیاز دارید؟ سازنده وب سایتی را انتخاب کنید که می تواند به شما در دستیابی به این اهداف کمک کند.

عناصر طراحی وب سایت
هنگام طراحی یک وب سایت، مهم است که هم ظاهر و هم عملکرد سایت را در نظر بگیرید. ادغام این عناصر قابلیت استفاده و عملکرد کلی سایت را به حداکثر می رساند. قابلیت استفاده سایت شما شامل عناصری مانند رابط کاربری آسان برای پیمایش، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، متونی که خوب نوشته شده و به خوبی قرار داده شده، و طرح رنگ است. عملکرد سایت شما به سرعت، رتبه بندی، قابلیت جستجو و توانایی جذب مخاطبان شما اشاره دارد.

عناصر بصری
در اینجا مروری سریع روی عناصری داریم که باید در هنگام طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی با هم کار می کند. هر بخش نکات و ترفندهایی را برای کمک به شما در شروع ارائه می کند.

کپی مکتوب
اساساً ظاهر و محتوای متنی و تصویری وب سایت شما دست به دست هم می دهند. این مهم است که نویسندگان و طراحان محتوا با یکدیگر همکاری کنند تا یک طراحی منسجم با عناصر متعادل ایجاد کنند. روی ایجاد تکه‌های متن (با استفاده از بلوک‌های متنی) تمرکز کنید تا گرافیک و تصاویر فوق العاده ای بیافرینید.

فونت ها
فونتی را انتخاب کنید که به طراحی کلی شما منطبق باشد. فونت باید با طرح رنگ، گرافیک و تصاویر شما جفت شود و لحن کلی وب سایت شما را تقویت کند. ابزارهایی مانند Canva’s Font Combinator می توانند به شما کمک کنند تا یک تطابق کامل با فونت خود را پیدا کنید. ابزارهای طراحی وب مانند PageCloud حتی جفت فونت های متعدد را در طراحی وب سایت توصیه می کنند.

رنگ ها
رنگ ها یکی از مهم ترین عناصری هستند که در طراحی سایت باید در نظر گرفته شوند. به خاطر داشته باشید که تصورات نادرست زیادی در مورد روانشناسی رنگ وجود دارد، و تمرکز بر رنگ هایی که به طراحی کلی و لحن وب سایت شما می آیند، مهم تر است. طرح رنگ خود را با برند خود و پیام هایی که می خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید هماهنگ کنید.

layoute چیدمان
اینکه چگونه تصمیم می گیرید محتوای خود را مرتب کنید، تاثیر چشمگیری بر قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما خواهد داشت. هیچ قانون خاصی برای انتخاب چیدمان وجود ندارد، با این حال، چند اصل مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. مطمئن شوید که نیازهای مخاطبان هدف خود را در نظر گرفته اید و از استفاده از طرح بندی بیش از حد تحریک کننده که ممکن است تاثیر پیام هایی را که می خواهید منتقل کنید کم کند، خودداری کنید.

تصاویر
استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب می تواند به یکپارچه سازی متن و تصاویر کمک کند و به ظاهر کلی سایت کمک کند. ترکیب رنگ ها و اشکال زیبا می تواند به جلب توجه بازدیدکنندگان سایت شما و نیز به جریان کلی سایت شما کمک کند.

فاصله گذاری
فاصله یک عنصر کلیدی برای ایجاد وب سایت های بصری دلپذیر و آسان برای پیمایش است. هر عنصری در طراحی شما به یک شکل از فاصله استفاده می کند. استفاده مناسب از فضای خالی در ایجاد طرحی که به طور کامل متن، عکس و گرافیک را متعادل می کند، بسیار مهم است. ثابت نگه داشتن فاصله می تواند به کاربران شما کمک کند تا وب سایت شما را به راحتی مرور کنند. مفهوم فضای سفید قطعا اولویت طراحان وب مدرن است.

تصاویر و نمادها
طرح‌های شگفت‌انگیز می‌توانند اطلاعات زیادی را تنها در چند ثانیه به هم منتقل کنند. این امر با استفاده از تصاویر و آیکون های قدرتمند امکان پذیر شده است. تصاویر و نمادهایی را انتخاب کنید که پیام شما را پشتیبانی و تقویت کنند. یک جستجوی سریع در گوگل برای تصاویر استوک و نمادها هزاران گزینه ایجاد می کند.

فیلم ها
ادغام ویدیوها در طراحی وب به طور فزاینده ای در بین طراحان محبوب می شود. وقتی ویدیوها به درستی استفاده شوند، می‌توانند به کاربران شما کمک کنند پیامی را که به درستی از طریق متن یا تصویر منتقل نمی‌شود، تجربه یا درک کنند. به خاطر داشته باشید که مانند روشن بودن صفحه تلویزیون در رستوران، چشم بازدیدکنندگان به سمت تصاویر متحرک جلب می شود. مطمئن شوید که ویدیوهای شما با سایر عناصر مهم رقابت نمی کنند یا از آنها کم نمی کنند.

عناصر کاربردی
هنگام طراحی وب سایت خود باید این عناصر کاربردی را در نظر بگیرید. وب سایتی که به درستی کار می کند برای رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو و ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران شما بسیار مهم است.

ناوبری
ناوبری وب سایت شما یکی از عناصر اصلی است که تعیین می کند وب سایت شما به درستی کار می کند یا خیر. بسته به مخاطبان شما، پیمایش شما می‌تواند چندین هدف را انجام دهد: کمک به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار می‌خواهند کشف کنند که سایت شما چه چیزی برای ارائه دارد، دسترسی آسان به صفحات شما برای بازدیدکنندگان بازگشتی، و بهبود تجربه کلی هر بازدیدکننده. برای راهنمایی های بیشتر در مورد ناوبری، این استایلها را بررسی کنید.

تعاملات کاربر

بازدیدکنندگان سایت شما بسته به دستگاه خود راه های مختلفی برای تعامل با سایت شما دارند (پیمایش، کلیک، تایپ و غیره). بهترین طراح های وب سایت این تعاملات را ساده می کنند تا به کاربر این حس را بدهند که کنترل دارد. در اینجا چند نمونه هستند:

هرگز صدا یا ویدیو را به صورت خودکار پخش نکنید
هرگز زیر متن خط نکشید مگر اینکه قابل کلیک باشد
مطمئن شوید که همه فرم‌ها سازگار با موبایل هستند
اجتناب از پاپ آپ
از Scroll-jacking خودداری کنید

تصاوير متحرك
هزاران تکنیک انیمیشن سازی وب وجود دارد که می تواند به طراحی شما کمک کند تا توجه بازدیدکننده را جلب کند و به بازدیدکنندگان اجازه دهد تا با ارائه بازخورد با سایت شما تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، افزودن دکمه‌ها یا فرم‌های «لایک» می‌تواند بازدیدکنندگان سایت شما را درگیر کند. اگر در طراحی وب تازه کار هستید، توصیه می کنیم انیمیشن های خود را ساده نگه دارید تا از مداخله توسعه دهندگان جلوگیری کنید.

سرعت
هیچ کس یک وب سایت کند را دوست ندارد. انتظار بیش از چند ثانیه برای بارگیری یک صفحه می تواند به سرعت بازدید کننده را از ماندن یا بازگشت به سایت شما باز دارد. صرف نظر از زیبایی، اگر سایت شما به سرعت بارگذاری نشود، در جستجو عملکرد خوبی نخواهد داشت (یعنی رتبه بالایی در گوگل کسب نخواهد کرد).

سازندگان برتر سایت معمولاً محتوای شما را برای بارگذاری سریع‌تر فشرده می‌کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. حتماً تحقیق کنید که کدام سازندگان سایت برای محتوایی که در سایت خود خواهید داشت بهترین کار را خواهند داشت. به عنوان مثال، PageCloud تصاویر شما را برای اطمینان از زمان بارگذاری سریع برای سایت هایی با عکس های بزرگ و/یا چندتایی بهینه می کند.

ساختار سایت
ساختار یک وب سایت نقش مهمی در تجربه کاربری (UX) و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) دارد. کاربران شما باید بتوانند به راحتی در وب سایت شما بدون مواجهه با مشکلات ساختاری حرکت کنند. اگر کاربران هنگام تلاش برای پیمایش در سایت شما گم می شوند، به احتمال زیاد “خزنده ها” نیز چنین هستند. خزنده (یا ربات) یک برنامه خودکار است که در وب سایت شما جستجو می کند و می تواند عملکرد آن را تعیین کند. ناوبری ضعیف می تواند منجر به تجربه کاربری و رتبه سایت ضعیف شود.

سازگاری بین مرورگرها و بین دستگاه ها
یک طراحی عالی باید در همه دستگاه ها و مرورگرها (بله، حتی اینترنت اکسپلورر) زیبا به نظر برسد. اگر سایت خود را از ابتدا می‌سازید، توصیه می‌کنیم از ابزار تست cross-browser استفاده کنید تا این فرآیند خسته‌کننده، سریع‌تر و کارآمدتر شود. از طرف دیگر، اگر از یک پلت فرم ساخت وب سایت استفاده می کنید، آزمایش cross-browser معمولاً توسط تیم توسعه شرکت انجام می شود و به شما امکان می دهد روی طراحی تمرکز کنید.

انواع طراحی وب سایت: تطبیقی در مقابل واکنش گرا
درک مزایا و معایب وب سایت های تطبیقی و واکنش گرا به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام سازنده وب سایت برای نیازهای طراحی وب سایت شما بهترین کار را دارد.

ممکن است به مقالات آنلاینی برخورد کنید که در مورد سبک های مختلف طراحی وب سایت (ثابت، ایستا، روان و غیره) صحبت می کنند. با این حال، در دنیای موبایل محور امروزی، تنها دو سبک وب سایت برای طراحی صحیح وب سایت وجود دارد: تطبیقی و واکنش گرا.

وب سایت های تطبیقی
طراحی وب تطبیقی از دو یا چند نسخه از یک وب سایت استفاده می کند که برای اندازه های صفحه نمایش خاص سفارشی شده است. وب‌سایت‌های تطبیقی را می‌توان بر اساس اینکه چگونه سایت تشخیص می‌دهد چه اندازه باید نمایش داده شود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. بر اساس نوع دستگاه سازگار می شود
    هنگامی که مرورگر شما به یک وب‌سایت متصل می‌شود، درخواست HTTP شامل فیلدی به نام «user-agent» می‌شود که به سرور در مورد نوع دستگاهی که سعی در مشاهده صفحه را دارد اطلاع می‌دهد. وب‌سایت تطبیقی می‌داند چه نسخه‌ای از سایت را بر اساس دستگاهی که می‌خواهد به آن دسترسی پیدا کند (مانند دسک‌تاپ، موبایل، تبلت) نمایش دهد. اگر پنجره مرورگر را روی دسکتاپ کوچک کنید، مشکلاتی پیش خواهد آمد زیرا صفحه به جای کوچک شدن به اندازه جدید، به نمایش “نسخه دسکتاپ” ادامه می دهد.
  1. بر اساس عرض مرورگر سازگار می شود
    به‌جای استفاده از «user-agent»، وب‌سایت از media queries (یک ویژگی CSS که صفحه وب را قادر می‌سازد تا با اندازه‌های مختلف صفحه سازگار شود) و نقاط شکست (اندازه‌های عرض معین) برای جابه‌جایی بین نسخه‌ها استفاده می‌کند. بنابراین به جای داشتن نسخه دسکتاپ، تبلت و موبایل، نسخه های 1080 پیکسلی، 768 پیکسلی و 480 پیکسلی را خواهید داشت. این انعطاف پذیری بیشتری را هنگام طراحی ارائه می دهد و تجربه بهتری از مشاهده را ارائه می دهد زیرا وب سایت شما بر اساس عرض صفحه تطبیق می یابد.

وب سایت های واکنش گرا
وب‌سایت‌های واکنش‌گرا می‌توانند از طرح‌بندی شبکه‌ای انعطاف‌پذیر استفاده کنند که بر اساس درصدی است که هر عنصر در کانتینر خود می‌گیرد: اگر یک عنصر (به عنوان مثال یک سرصفحه) 25٪ از ظرف آن باشد، آن عنصر بدون توجه به تغییر اندازه صفحه در 25٪ باقی می‌ماند. . وب‌سایت‌های واکنش‌گرا همچنین می‌توانند از نقاط شکست برای ایجاد یک نمای سفارشی در هر اندازه صفحه استفاده کنند، اما برخلاف سایت‌های تطبیقی که فقط زمانی که به نقطه شکست می‌رسند، سازگار می‌شوند، وب‌سایت‌های واکنش‌گرا به طور مداوم بر اساس اندازه صفحه تغییر می‌کنند.

سازندگان وب سایت تطبیقی
Wix و Pagecloud بدون شک دو بهترین سازنده وب سایت بصری در بازار امروز هستند. هر دو از یک رویکرد تطبیقی استفاده می‌کنند، به این معنی که قابلیت‌های کشیدن و رها کردن و WYSIWYG آن‌ها در درجه دوم قرار ندارند. شما می توانید تقریباً هر چیزی را بدون نیاز به نوشتن یک خط کد بسازید.

Wix از سال 2006 وجود داشته است و از آن زمان طیف گسترده ای از ویژگی ها و قالب ها را متناسب با تقریباً هر نیاز تجاری ایجاد کرده است. امروزه یکی از ساده ترین ابزارها برای مبتدیان در نظر گرفته می شود.

اگرچه انتخاب بهترین در این دسته سخت است، اما در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

اگر به دنبال قابل تنظیم ترین تجربه کاربری هستید، Pagecloud را انتخاب کنید.
اگر به دنبال چیزی واقعا آسان هستید و تجربه طراحی زیادی ندارید، Wix را انتخاب کنید.
اگر به دنبال کار با یک توسعه دهنده هستید، Pagecloud را انتخاب کنید.
اگر گزینه های قالب زیادی می خواهید، Wix را انتخاب کنید.
اگر از میانبرها و تجربه‌ای که در اپلیکییشن های دسک‌تاپ یافت می‌شود دوست دارید، Pagecloud را انتخاب کنید.
از آنجایی که هر دو پلتفرم آزمایش‌های رایگان ارائه می‌دهند، توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری هر دو را امتحان کنید.

وب سایت ساز های واکنش گرا
ابزارهایی مانند Squarespace وب سایت ساز واکنش‌گرا را ارائه می‌دهند، با این حال، این بدان معناست که امکانات ویرایش شما محدودتر است. ایجاد یک وب سایت ریسپانسیو روان کار سختی است، و بدون دانستن نحوه کدنویسی، ساخت وب سایت های منحصر به فرد با استفاده از وب سایت ساز واکنش گرا تقریبا غیرممکن است.

اینجاست که ابزارهای پیچیده‌تر طراحی وب مانند Webflow و Froont وارد عمل می‌شوند. در اینجا برخی از مزایا و معایب برای استفاده از این ابزارها وجود دارد:

طرفداران
امکان ایجاد سایت های ریسپانسیو سفارشی بدون نیاز به نوشتن کد
کنترل بی نظیر بر روی هر عنصر در صفحه
امکان درون ریزی و برون ریزی کد به هاست دیگر

مخالفان
ابزارهای پیچیده با منحنی های یادگیری شیب دار
روند طراحی کندتر از سازندگان وب سایت تطبیقی

تجارت الکترونیک
وب سایت های تجارت الکترونیک بخش مهمی از طراحی وب سایت هستند. ایجاد یک فروشگاه آنلاین که به راحتی قابل پیمایش، حاوی اطلاعات مفید و نمایش دقیق محصولات شما باشد، برای ایجاد بهترین تجربه خرید آنلاین برای مشتریان شما بسیار مهم است.

سخن پایانی:
امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر نکات ضروری در طراحی وب کمک کرده باشد. برای بررسی، بیایید به برخی از عناصر کلیدی در طراحی یک وب سایت که هم زیبا و هم کاربردی است نگاهی بیندازیم

  1. کاربر همیشه حرف اول را می زند: تجربه کاربری باید در خط مقدم طراحی شما باشد، زیرا کاربران شما در نهایت کسانی هستند که تعیین می کنند آیا وب سایت شما ارزش بازدید دارد یا خیر.
  2. بهترین سازنده وب سایت را برای نیازهای خود انتخاب کنید: از خود بپرسید که وظایف اصلی وب سایت شما چیست و سازنده وب سایتی را انتخاب کنید که اطمینان حاصل کند که این نیازها برآورده می شوند.
  3. ایجاد تعادل بین عناصر بصری: حفظ تعادل بین متن، گرافیک، چند رسانه ای و طرح رنگی خود برای افزایش تاثیر پیامهایی که منتقل می کنید مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته های بلاگ